Gå videre til innhold
Hurtigruten til kamp mot miljøproblem - en munnfull av gangen

Pressemelding -

Hurtigruten til kamp mot miljøproblem - en munnfull av gangen

Til tross for navnet: Stillehavslaksen er en kortreist delikatesse med gunstig næringsinnhold. Ved å tilby fisken er Hurtigruten med på å redusere miljøbelastningen den fremmede arten fører med seg.

Stillehavslaksen er en fremmed art som ble satt ut i elvene rundt Kvitsjøen i Russland på 1950-tallet for matproduksjon. Siden har den spredd seg til norske elver, og ble i 2017 registrert i alle kystfylker.

Ifølge Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) utgjør arten en betydelig risiko for lokal laksefisk og økosystemer. Derfor bør man fiske så mye som mulig av arten for at den ikke skal fortsette å spre seg.

Fra problem til ressurs

Men til tross for utfordringene, er laksen en ypperlig matfisk. Den er kjent for sin gode smak, og det svært gunstige næringsinnholdet. Ifølge det norske matforskningsinstituttet Nofima har laksen lavt fettinnhold. Den er likevel rik på omega-3 og proteiner.

Kulinarisk direktør i Hurtigruten, Øistein Nilsen, ser frem til å servere villfanget stillehavslaks til gjestene om bord på selskapets ti skip.

– På denne måten kan vi bidra til å bekjempe et miljøproblem, en munnfull av gangen. For selv om Stillehavslaksen ikke er noe vi vil ha i norske farvann, så er den her. Og den er en helt fantastisk matfisk. Vi vil bidra til å fiske så mye som mulig av den, samtidig som fangsten kan komme til nytte.

Han forteller at fisken er villfanget i Troms og Finnmark.

– Slik bidrar vi til å beskytte økosystemene. I tillegg reduserer vi avhengigheten av oppdrettslaks, sier Nilsen.

Nilsen ble overbevist om stillehavslaksens kvaliteter etter et besøk hos Hurtigrutens samarbeidspartner Karls Fisk og Skalldyr i Tromsø. Han sier tiltaket er en del av Hurtigrutens forpliktelse til ansvarlig ressursforvaltning og miljøvennlig drift.


Nytenking og miljøansvar

Mer bærekraftig mat er en av grunntankene bak Hurtigrutens «Norway’s Coastal Kitchen», hvor lokal verdiskaping og kortreist mat står sentralt.

– Hurtigruten ønsker å bidra til å løfte råvarer med lav kommersiell verdi til nye høyder. Dette er et inspirerende eksempel på hvordan innovasjon og ansvarlig ressursbruk kan gå hånd i hånd for å styrke både lokalsamfunn og miljø, sier André Pettersen, direktør for hotelldrift og produkt i Hurtigruten.

Hurtigruten har et årlig forbruk på rundt syv tonn røkt laks, og overgangen vil skje gradvis.


Kortreist favoritt hos Karl

Det gleder daglig leder Karl-Alberth Hansen i Karls Fisk og Skalldyr at flere får øynene opp for stillehavslaksen. Selv har han tilbudt fisken til sine kunder de siste fire årene, men påpeker at mange ikke vet hvor bra produktet er.

– Den er villfanget, kortreist og smaker utrolig godt. Samtidig som den har meget lav fettprosent. Dette er rett og slett et flott naturprodukt, og jeg er glad for at den kommer på menyen hos Hurtigruten. Jeg håper at det kan bidra til at flere blir kjent med denne nydelige råvaren, sier Hansen.

Emner

Kategorier

Regions


Hurtigruten er et norsk rederi og reiselivsselskap som seiler den legendariske kystruten til 34 havner mellom Kirkenes og Bergen, ofte omtalt som «verdens vakreste sjøreise».

I tillegg til den tradisjonelle ruten tilbyr Hurtigruten også signaturrutene Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Flåten består totalt av ti skip.

Hurtigrutens historie strekker seg tilbake til grunnlegger Richard With og den første avgangen i 1893. I dag bygger vi på over 130 års erfaring når vi frakter lokale passasjerer, viktig gods, kjøretøy og turister trygt langs norskekysten.H

urtigruten har over 2100 ansatte og er en av Norges største maritime arbeidsgivere og lærebedrifter. Vi samarbeider med lokale leverandører, serverer mat i verdensklasse og tilbyr en rekke utvalgte utflukter i samarbeid med lokale aktører.

Miljø og bærekraft står sentralt hos Hurtigruten. I 2009 kuttet Hurtigruten ut tungolje, og flåten består av fire hybridskip. Målet er et skip som kan seile uten utslipp i normal drift innen 2030 gjennom det ambisiøse Sea Zero-programmet

Kontakter

Kjersti Johannessen

Kjersti Johannessen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Hurtigruten +47 905 57 855
Media Content Panel
Oistein_Nilsen_Foto_Yann_Bougaran_Hurtigruten.jpg
Oistein_Nilsen_Foto_Yann_Bougaran_Hurtigruten.jpg
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
5455 x 3636, 7.18 MB
Last ned
Media Content Panel
Stillhavslaks
Stillhavslaks
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Opphavsrett:
Hurtigruten
Størrelse:
5878 x 3918, 3.59 MB
Last ned
Media Content Panel
Karl-Alberth Hansen.jpg
Karl-Alberth Hansen.jpg
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
2652 x 2090, 1.36 MB
Last ned
Media Content Panel
Stillehavslaks .png
Stillehavslaks .png
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Størrelse:
631 x 712, 1020 KB
Last ned

Relatert innhold

Hurtigruten har de siste årene utført store oppgraderinger av flåten. Nå blir MS Nordlys gjort om til hybridskip, som det fjerde skipet i selskapet. Foto: Ole C. Salomonsen

Nordmenn mener Hurtigruten er Norges mest bærekraftige reiselivsselskap

For andre år på rad sier norske forbrukere at de ser på Hurtigruten som den mest bærekraftige merkevaren innen reiseliv i Norge.
I Sustainable Brand Index 2025, der 10 000 norske forbrukere har blitt spurt om hvor bærekraftig de oppfatter ulike merkevarer, kommer Hurtigruten best ut i kategorien reiseliv.
– At nordmenn oppfatter Hurtigruten som best blant selskapene i reiselivet, ser vi

Máret Rávdná Buljo er Hurtigrutens nye kulinariske ambassadør.

Hurtigruten styrker satsingen på samisk matkultur med ny kulinarisk ambassadør


I forbindelse med samenes nasjonaldag 6. februar er Hurtigruten stolte av å introdusere Máret Rávdná Buljo som vår nye kulinariske ambassadør.
Máret er en erfaren formidler av samisk matkultur, reineier og ildsjel som jobber for å bevare og dele samiske tradisjoner. Hun løfter frem historiene, kunnskapen og verdiene som ligger forankret i det samiske folkets forhold til natur og mat.

André Gåsemyr og Kjell Kollin (til venstre) fra MS Trollfjord mottar den første leveransen brød fra Valentin Masaruljev og Jørn Roger Olsen i Kaffebønna. Foto: Hurtigruten

Hurtigruten lanserer brød laget av overskudd fra ølbrygging og tare

Masken fra ølbrygging hos Mack i Tromsø var tidligere et avfallsprodukt. Nå brukes den i stedet i brød om bord på Hurtigruten.
Gjester på Hurtigruten kan nå nyte nybakte brød laget av overskuddsproduktet mask fra Macks Ølbryggeri i Tromsø og sukkertare fra Lyngen Seaweed.
De spesielle brødene er utviklet i samarbeid med Kaffebønna Bakeri i Tromsø.
Brødene bakes bare noen hundre meter fr

Albertino Loureiro Nunes serverer frokost om bord på MS Otto Sverdrup.  Foto: Philipp Hesse/Hurtigruten.

Hurtigruten tildelt 3.plass i Twinings Best Breakfast 2024

Torsdag ble Hurtigrutens MS Otto Sverdrup tildelt tredjeplass i Twinings Best Breakfast 2024 i kategorien for frittstående hotell. I konkurranse med Britannia Hotel og Hotel Union Øye har Hurtigruten markert seg som en av de fremste når det kommer til frokostopplevelser i Norge.

Twinings Best Breakfast er en årlig kåring som fremhever kvalitet og variasjon i frokostserveringen på hoteller o

Velkommen til Hurtigruten!

Hurtigruten er et norsk rederi og reiselivsselskap som seiler den legendariske kystruten til 34 havner mellom Kirkenes og Bergen, ofte omtalt som «verdens vakreste sjøreise».

I tillegg til den tradisjonelle ruten tilbyr Hurtigruten også signaturrutene Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Flåten består totalt av ti skip.

Hurtigrutens historie strekker seg tilbake til grunnlegger Richard With og den første avgangen i 1893. I dag bygger vi på over 130 års erfaring når vi frakter lokale passasjerer, viktig gods, kjøretøy og turister trygt langs norskekysten.

Hurtigruten har over 2100 ansatte og er en av Norges største maritime arbeidsgivere og lærebedrifter. Vi samarbeider med lokale leverandører, serverer mat i verdensklasse og tilbyr en rekke utvalgte utflukter i samarbeid med lokale aktører.

Miljø og bærekraft står sentralt hos Hurtigruten. I 2009 kuttet Hurtigruten ut tungolje, og flåten består av fire hybridskip. Målet er et skip som kan seile uten utslipp i normal drift innen 2030 gjennom det ambisiøse Sea Zero-programmet

Hurtigruten