Gå videre til innhold
TRAPPER OPP: Hurtigruten håper å ha de fleste skipene tilbake i drift innen utgangen av september. Her er MS Nordlys i sommervakre Geirangerfjorden. Foto: AGURTXANE CONCELLON/Hurtigruten
TRAPPER OPP: Hurtigruten håper å ha de fleste skipene tilbake i drift innen utgangen av september. Her er MS Nordlys i sommervakre Geirangerfjorden. Foto: AGURTXANE CONCELLON/Hurtigruten

Pressemelding -

​Hurtigruten setter 14 av 16 skip tilbake i trafikk

For bare en måned siden lå så godt som hele Hurtigrutens flåte i opplag. Nå planlegger selskapet at 14 av 16 skip skal seile igjen innen utgangen av september.

Opptrappingen betyr at de aller fleste sjøfolkene som var permittert i Hurtigruten vil være tilbake i jobb i løpet av september.

- Responsen da vi startet seilingene igjen i juni var overveldende. Både gjester, mannskap og lokalsamfunnene langs kysten er glade for at vi seiler igjen. Etterhvert som reiserestriksjonene og innreisereglene nå blir endret, fortsetter vi opptrappingen mot vanlig drift, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Han understreker at opptrappingsplanen forutsetter at de internasjonale reiserestriksjonene blir opphevet, og at utenlandske reisende kan reise til og fra Norge.

- Det er bra å se at mange gjør alvor av planene om norgesferie i sommer. Men nordmenn vil aldri kunne dekke inn for bortfallet av utenlandske gjester, sier Skjeldam.

Åtte av ti Hurtigruten-gjester kommer fra land utenfor Norge. Det betyr at inntektene denne sommeren trolig vil falle med over 80 prosent. Rundt 400 landansatte på Hurtigrutens kontorer både i Norge og utlandet er fortsatt permittert.

.

Gradvis opptrapping

MS Finnmarken ble verdens første cruiseskip i drift etter koronakrisen da hun seilte fra Bergen 16. juni. Med strenge smittevernregler og redusert kapasitet seiler Hurtigruten nå med fire skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Innen utgangen av september planlegger Hurtigruten å sette samtlige 11 skip tilbake i det som kalles «verdens vakreste sjøreise».

- Dette er resultatet av knallhardt lagarbeid gjennom flere måneder. Det betyr ikke at krisen er over, og det betyr ikke at vi vil seile med fulle skip gjennom sommeren og høsten som vi pleier. Men det betyr at vi for alvor kan rette blikket fremover, sier Skjeldam.

Samtidig trapper selskapet også opp ekspedisjonscruisevirksomheten. Med en rekke seilinger til de britiske øyene i september, blir Hurtigruten det første cruiserederiet med avganger fra Storbritannia i sommer.

.

Unike Svalbard-seilinger

TIL SVALBARD OG BRITISKE ØYER: MS Roald Amundsen skal i sommer seile til Svalbard, før hun starter seilinger på de Britiske øyene.  foto: OSCAR FARRERA/Hurtigruten

I tillegg tilbyr Hurtigruten ekspedisjonsseilinger fra Tromsø til Svalbard med hybriddrevne MS Roald Amundsen, fra Longyearbyen med MS Spitsbergen og langs norskekysten fra Hamburg med det splitter nye hybridskipet MS Fridtjof Nansen.

Dermed har både norske og utenlandske turister en spektakulær sommer i vente om bord på Hurtigrutens små, spesialbygde skip.

- Denne sommeren har vi fjordene så godt som helt for oss selv. Dette er en unik mulighet til å oppleve både norskekysten og Svalbard på sitt beste og mest uforstyrrede, både for nordmenn på norgesferie og for utenlandske turister nå som grensene åpnes igjen, sier Skjeldam.

.

Skaper milliardverdier

Hurtigruten er en av Norges største reiselivsaktører og samarbeider med flere hundre små og store selskaper. Det skaper verdier for flere milliarder kroner årlig og flere tusen arbeidsplasser langs hele norskekysten.

- At vi er tilbake i drift betyr mye for oss, våre ansatte og våre gjester. Men det betyr også enormt mye for lokalsamfunn og små og store samarbeidspartnere langs hele kysten, sier Skjeldam

Hurtigruten ser også en svært god etterspørsel etter reiser i 2021, både for seilingene langs norskekysten og ekspedisjonscruise til blant annet Antarktis og Arktis. Dette er stort sett bestillinger fra gjester utenfor Norge.

- For 2021 ligger vi faktisk litt foran fjoråret. Det er utrolig inspirerende i en tid som har vært preget av reiserestriksjoner og usikkerhet. Det viser at etterspørselen er der. Og det viser at folk vil ha unike opplevelser, med reiser både til Norge og med Hurtigruten, sier Skjeldam

.

Slik er Hurtigrutens sommerplaner – og slik skal skipene settes tilbake i drift

Foto: ØRJAN BERTELSEN/Hurtigruten

**Alle 11 skip på ruten mellom Bergen og Kirkenes skal etter planene være tilbake drift innen 30. september. I dag seiler Hurtigruten med fire skip i ruten, og MS Polarlys blir femte skip fra 20. Juli. Derfra trappes trafikken etter planen gradvis opp skip for skip. 

Skipene følger den vanlige ruteplanen med anløp i 34 havner, kortreist lokalmat og et omfattende utfluktsprogram i samarbeid med lokale leverandører langs hele kysten.

**Hurtigruten setter inn verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen, på spesialseilinger fra Tromsø via Bjørnøya til Svalbard i sommer. To åtte dager lange turer utforsker sør- og vestkysten av Svalbard. Skipet blir også tidenes første hybridskip som forsøker å seile rundt Svalbard under en 15 dager lang ekspedisjon som har avgang fra Tromsø 31. Juli.

LES MER: Hurtigruten lanserer hybrid-seilinger til Svalbard

**MS Spitsbergen, som i vinter seilte seg inn i norske hjerter som hovedrolleinnehaver i NRK-suksessen Svalbard minutt for minutt, skal i hele sommer seile kortcruise på Svalbard ut fra Longyearbyen.

**Hurtigruten lanserer flere eksklusive, kortere seilinger på De britiske øyene tidlig i høst, spesielt rettet mot det britiske markedet. Hybridskipet MS Roald Amundsen har avganger fra Portsmouth (2. september), Liverpool (7. og 17. september) og Glasgow (12. september). De korte cruisene vil ta med gjester til lite besøkte reisemål som Scillyøyene, Fowey, Rathlin, Fort William, Oban, Fishguard og Waterford.

**Hybriddrevne MS Fridtjof Nansen seiler i hele sommer ekspedisjonscruise fra Hamburg til norskekysten. Reiserestriksjoner gjør foreløpig at gjestene ikke kan gå i land. Ruten er lagt opp slik at gjestene så fort restriksjonene lettes igjen kan tilbys aktiviteter på land i samarbeid med lokale aktører.

- Hverken vi, lokalsamfunnene eller gjestene har noe å tjene på at de bare blir om bord. Så fort det er mulig, skal vi ta gjestene med på aktiviteter på land sammen med lokale aktører. Skjer det underveis i et cruise, er vi klare med gjester med en gang, sier Skjeldam.

Emner


Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble grunnlagt i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske ruten mellom Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigruten er en av de største norske reiselivsaktørene. Hurtigruten samarbeider med flere hundre små og store selskaper, og skaper verdier for flere milliarder kroner årlig og flere tusen arbeidsplasser langs hele kysten.

Hurtigruten er en av Norges største maritime arbeidsplasser, og sysselsetter om lag 10 prosent av alle norske sjøfolk. Selskapet er Norges største maritime lærlingbedrift.

Hurtigruten regnes som verdens grønneste cruiserederi. Selskapets stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

I 2019 lanserte Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen i 2020. Begge skipene er bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Hurtigruten hadde i 2019 en omsetning på nesten 6 milliarder kroner, og leverte tidenes beste overskudd som i sin helhet er re-investert i selskapet. Hurtigruten har om lag 3000 ansatte, og driver en moderne flåte på 16 skip.

Kilde: Store Norske Leksikon / Hurtigruten

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontakt for kundehenvendelser
Tarjei Kramviken

Tarjei Kramviken

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten +47 976 00 637

Relatert innhold

Hurtigruten