Gå videre til innhold
HELE KYSTEN - HELE ÅRET: Fra 2021 skal Hurtigruten starte ekspedisjonsseilinger langs norskekysten - blant annet med oppgraderte MS Maud (tidligere MS Midnatsol). Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten
HELE KYSTEN - HELE ÅRET: Fra 2021 skal Hurtigruten starte ekspedisjonsseilinger langs norskekysten - blant annet med oppgraderte MS Maud (tidligere MS Midnatsol). Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten

Pressemelding -

​Hurtigruten med norsk storsatsing i 2021: Vil ansette opp til 300 norske sjøfolk

Fra 2021 setter Hurtigruten inn tre skip på ekspedisjonscruise-seilinger langs norskekysten. Det betyr flere helårsturister, flere norske arbeidsplasser– og en storsatsing på mer miljøvennlig biodiesel.

- Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Stavanger, Træna, Reine, Fjærland og Værlandet er blant stedene som fra 2021 får jevnlige besøk av Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord. Skipene skal seile langs norskekysten, med helårlige avganger fra Hamburg, Dover og Bergen.

- Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av coronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile til flere steder langs norskekysten enn noen gang tidligere:

.

Direkte fra Bergen, Dover og Hamburg

MS Trollfjord (bildet) skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake. Som på avgangene fra Hamburg og Dover blir det lengre tid i hver havn.

MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken) skal seile ut fra Hamburg året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.

MS Maud (tidligere MS Midnatsol) skal seile ut fra Dover året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake, blant annet med todagers-stopp i Tromsø.

I tillegg skal sju skip fortsatt seile i anbudstrafikken på den originale ruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

- Rutetrafikken langs kysten og de nye ekspedisjonsseilingene utfyller hverandre perfekt. I alle år har vi blitt kontaktet av gjester som ønsker mer tid i hver havn, og destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten, sier Skjeldam.

.

Norsk flagg – norske arbeidsplasser

KONSERNSJEF: Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

.

Som resten av Hurtigrutens flåte skal de tre ekspedisjonscruiseskipene seile på norsk flagg. Det betyr at Hurtigruten, som er en av Norges største maritime arbeidsgivere, skal ansette mellom 250 og 300 nye norske sjøfolk før oppstarten i januar 2021.

- Det er svært positivt at selskapet satser på flere norske arbeidsplasser, og spesielt at MS Trollfjord skal seile ekspedisjonscruise på Norskekysten på NOR-flagg med norsk besetning, sier Jørn Lorentzen, hovedtillitsvalgt for Norsk Sjømannsforbund i Hurtigruten.

Med små, spesialbygde skip tar Hurtigruten med seg et jevnt antall reisende - også utenfor høysesongene. En undersøkelse fra analysebyrået Menon viser at Hurtigrutens aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele norskekysten årlig.

- Fra 2021 vil vi øke reiselivsaktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp Norge som et helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.

.

Grønnere drivstoff – lavere utslipp

GRØNNERE SEILINGER: Fra 2021 skal flere av Hurtigrutens skip delvis drives av biodiesel, blant annet MS Otto Sverdrup (tidligere MS Finnmarken). Foto: AGURXTANE CONCELLON/Hurtigruten

.

I fjor startet Hurtigruten testing av biodiesel, med svært gode resultater. NårMS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord legger ut på sine første ekspedisjonscruise, skal miljøsertifisert biodiesel blandes inn i drivstoffet. Biodiesel reduserer CO2-utslipp med opptil 80 prosent.

Hurtigrutens biodiesel blir produsert av blant annet fiskeri- og slakteavfall, inneholder ikke palmeolje, og bidrar dermed ikke til avskoging.

-Vi tror på det å kombinere ulike teknologier for å finne de mest miljøvennlige løsningene. Målet vårt er å seile helt utslippsfritt. Nå tar vi enda ett skritt i den retningen, sier Skjeldam.

.

Store oppgraderinger

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) går våren 2020 gjennom den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. Våren 2021 skal MS Maud (nåværende MS Midnatsol) også totaloppgraderes. 

MS Trollfjord, som skal seile videre med sitt nåværende navn, skal også gjennom mindre oppgraderinger. Alle tre skipene vil få et høyteknologisk Hurtigruten Science Center, i tillegg tilrestaurantene som finnes på alle Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip: Aune, Lindstrøm og Fredheim.

.

- Veien ut av coronakrisen

Som resten av reiselivsnæringen er Hurtigruten hardt rammet av coronakrisen og de internasjonale reiserestriksjonene.

- Vi kan ikke sitte stille og vente på at dette skal løse seg selv. Ved å tilby reiser direkte til Norge fra Tyskland og Storbritannia tilpasser vi oss nye reisemønstre ogfårflere utenlandske turister til Norge, samtidig som vi skaper nye norske arbeidsplasser. Dette er veien ut av coronakrisen. Ikke bare for oss, men også for samarbeidspartnere langs hele kysten, sier Skjeldam.

----

FOR MEDIA: Bilder, kart og mer informasjon om de nye seilingene og skipene MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord finner du på denne linken: https://bit.ly/expeditionnorway

----

.

Hit skal skipene seile:

Brønnøysund
Bergen
Stavanger
Hjørundfjorden
Tromsø
Ålesund
Molde
Trondheim
Bodø
Lyngen
Svolvær
Reine
Kristiansund
Alta
Træna
Stokmarknes
Sandnessjøen
Narvik
Risøyhamn
Finnsnes/Senja
Fjærland
Honningsvåg
Værlandet
Calais
Cuxhaven
Dover
Hamburg


Fra Bergen skal MS Trollfjord seile ulike ruter vinter og sommer. Sommer til venstre og vinter til høyre på kartet under.

.

Fra Dover skal MS Maud seile langs norskekysten året rundt. Seilingplanen er litt forskjellig på sommer og vinter. Sommer til venstre og vinter til høyre på kartet under.

.

Fra Hamburg skal MS Otto Sverdrup skal seile året rundt. Også her er seilingplanene tilpasset årstidene. Sommer til venstre og vinter til høyre på kartet under.

I tillegg skal MS Maud ha flere seilinger fra Dover til den sørskandinaviske kysten sommeren 2021.

Emner


Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble grunnlagt i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske ruten mellom Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigruten er en av de største norske reiselivsaktørene. Hurtigruten samarbeider med flere hundre små og store selskaper, og skaper verdier for flere milliarder kroner årlig og flere tusen arbeidsplasser langs hele kysten.

Hurtigruten er en av Norges største maritime arbeidsplasser, og sysselsetter om lag 10 prosent av alle norske sjøfolk. Selskapet er Norges største maritime lærlingbedrift.

Hurtigruten regnes som verdens grønneste cruiserederi. Selskapets stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

I 2019 lanserte Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen i 2020. Begge skipene er bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Hurtigruten hadde i 2019 en omsetning på nesten 6 milliarder kroner, og leverte tidenes beste overskudd som i sin helhet er re-investert i selskapet. Hurtigruten har om lag 3000 ansatte, og driver en moderne flåte på 16 skip.

Kilde: Store Norske Leksikon / Hurtigruten

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten, rutetrafikken Bergen-Kirkenes og MS Trollfjord. Kontaktnummer for kundehenvendelser finnes her: https://www.hurtigruten.no/kontakt-oss/ (+47) 48 02 77 00 (kun for presse, ikke SMS)
Pressevakt HX

Pressevakt HX

Pressekontakt Alle henvendelser om HX (tidligere Hurtigruten Expeditions) og ekspedisjonscruise (+47) 47 666 888 (ikke SMS)
Tarjei Kramviken

Tarjei Kramviken

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten +47 97600637
Øystein Knoph

Øystein Knoph

Pressekontakt Head of Media Operations Hurtigruten +47 977 39 224
Anne Solsvik

Anne Solsvik

Pressekontakt VP kommunikasjon Hurtigruten +47 995 98 796

Relatert innhold

Hurtigruten Group