Hurtigruten temporarily suspends operations
As a response to the global coronavirus outbreak, Hurtigruten, the world’s largest expedition cruise operator, will voluntarily stop operations from pole to pole until the end of April.
As a response to the global coronavirus outbreak, Hurtigruten, the world’s largest expedition cruise operator, will voluntarily stop operations from pole to pole until the end of April.
Strenge corona-restriksjoner gjør at Hurtigruten må ta drastiske grep: 14 av 16 skip blir midlertidig tatt ut av drift, den viktige rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes reduseres til et minimum, og ytterligere 2600 ansatte blir permittert.
Reiselivet rammes svært hardt av coronakrisen. Hurtigruten permitterer nå ytterligere 225 landansatte, og etterlyser langsiktige tiltak for å sikre likviditet i hele reiselivsnæringen.
Alle som har vært utenfor Norge, Sverige og Finland de siste 14 dagene blir nektet å gå om bord i Hurtigrutens skip på norskekysten. Alle turister skal hjem, men Hurtigrutens skip frakter fortsatt lokalpassasjerer, gods og medisiner i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.
Korona-krisen rammer reiselivet hardt. Hurtigruten jobber med omfattende tiltak og store kostnadskutt. Fra mandag permitterer selskapet rundt 120 ansatte, og vurderer ytterligere grep.
Hurtigruten introduces a risk free flexible rebooking-policy – allowing guests to change their bookings to any Hurtigruten cruise until the summer of 2021.
Hurtigruten’s new hybrid battery powered expedition cruise ship MS Fridtjof Nansen will be completed earlier than expected. As a result, Hurtigruten is adding a series of shorter pre-inaugural voyages.
Her tester Hurtigruten den grønne teknologien på hybriddrevne MS Fridtjof Nansen i fjordene utenfor Kleven verft. Ekspedisjonscruiseskipet er klar allerede til nyttår. Derfor lanserer Hurtigruten ekstraseilinger – blant annet til Norge.
MS Roald Amundsen har endnu en gang skrevet søfartshistorie. Det nye skib er verdens første hybride ekspeditionsskib, der drives af batterier, og nu er det også det første skib, der nogensinde er blevet døbt i Antarktis.
Hurtigrutens hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS Roald Amundsen har skrevet historie igjen - som det første skipet som har blitt døpt i Antarktis.
Hurtigruten’s hybrid powered expedition cruise ship MS Roald Amundsen has once again made history – as the first ship ever named in Antarctica.
On the way to the goal of becoming completely emission free, Hurtigruten has as the first Norwegian cruise line started testing Biodiesel on board the ship MS Polarlys. The fuel can potentially reduce emissions with 95 percent.
Hurtigruten er et norsk rederi og reiselivsselskap som seiler den legendariske kystruten til 34 havner mellom Kirkenes og Bergen, ofte omtalt som «verdens vakreste sjøreise».
I tillegg til den tradisjonelle ruten tilbyr Hurtigruten også signaturrutene Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Flåten består totalt av ti skip.
Hurtigrutens historie strekker seg tilbake til grunnlegger Richard With og den første avgangen i 1893. I dag bygger vi på over 130 års erfaring når vi frakter lokale passasjerer, viktig gods, kjøretøy og turister trygt langs norskekysten.
Hurtigruten har over 2100 ansatte og er en av Norges største maritime arbeidsgivere og lærebedrifter. Vi samarbeider med lokale leverandører, serverer mat i verdensklasse og tilbyr en rekke utvalgte utflukter i samarbeid med lokale aktører.
Miljø og bærekraft står sentralt hos Hurtigruten. I 2009 kuttet Hurtigruten ut tungolje, og flåten består av fire hybridskip. Målet er et skip som kan seile uten utslipp i normal drift innen 2030 gjennom det ambisiøse Sea Zero-programmet