Følg Hurtigruten AS

​Hurtigruten med nye krisegrep: Permitterer ytterligere 225

Pressemelding   •   mar 16, 2020 19:59 CET

KUTTER MER: Hurtigruten permitterer ytterligere 225 ansatte som en følge av Corona-pandemien, og etterlyser samtidig langsiktige tiltak for å sikre likviditet i reiselivet. Foto: Nina Bailey / Hurtigruten

Reiselivet rammes svært hardt av coronakrisen. Hurtigruten permitterer nå ytterligere 225 landansatte, og etterlyser langsiktige tiltak for å sikre likviditet i hele reiselivsnæringen.

- Dette er den største krisen vi og resten av norsk reiseliv har opplevd på mange tiår. Det er en helt ekstraordinær situasjon, som endrer seg fra time til time og rammer absolutt hele reiselivsbransjen og truer titusenvis av jobber over hele landet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

- Vi som selskaper må ta omfattende og tøffe grep på alle områder nå, for å sikre at vi kommer sterkt tilbake. Samtidig krever en altomfattende krise som dette enda flere og enda mer målrettede tiltak fra myndighetene fremover, sier Skjeldam.

Selskapet permitterte før helgen 120 ansatte på kontorer i Norge. 

Nå permitteres ytterligere rundt 225. Rundt 125 av disse jobber på Hurtigrutens kontorer både i Norge og resten av verden, mens om lag 100 jobber i selskapets landbaserte virksomhet på Svalbard – der Hurtigruten er den største reiselivsaktøren.

.

Krisepakken må innrettes langsiktig

Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruiserederi, og en av Norges største reiselivsbedrifter. Med over 3000 ansatte er selskapet også en av Norges største maritime arbeidsplasser.

De nødvendige tiltakene myndighetene har innført for å hindre spredning av coronaviruset, har samtidig rammet reiselivsbransjen hardt.

- Dette rammer hardt og absolutt alle innen reiselivet. Vi i Hurtigruten jobber tett sammen med flere hundre små og mellomstore selskaper over hele Norge. Gjennomgangstonen er klar: Alle er i dyp krise. Og krisepakken som ble presentert for næringslivet er en god start. Men tiltakene er dessverre for få og det går for sakte, sier Skjeldam.

.

Flere forslag

Blant Hurtigrutens forslag er fritak fra skatter, avgifter og moms for å lette overgangen til en normalsituasjon, samt å sette Reisegarantifondet og Statens obligasjonsfond i stand til å levere langsiktige løsninger som sikrer likviditet.

- Tiltak må nå konkretiseres og målrettes slik at selskaper i reiselivsnæringen kan sikre likviditeten fremover, ikke bare på kort sikt. Ellers vil vi se ugjenopprettelig skade og konkurser som kunne vært unngått, sier Skjeldam.

.

Hjelper turister hjem fra Norge

Hurtigruten har ikke hatt noen bekreftede eller mistenkte tilfeller av coronasmitte på noen av sine skip.

Selskapet iverksatte allerede for flere uker siden strenge tiltak for å hindre spredning av smitte, som å nekte gjester fra risikoområder å komme i nærheten av skipene, strengere screening av gjester som skal av og på skip, og flere hundre andre tiltak både på sjøen og på land.

De siste dagene har Hurtigruten hjulpet flere tusen gjester hjem fra Norge. Nå seiler skipene i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes kun med lokalreisende, gods, post, medisiner og andre varer til små og store samfunn langs norskekysten.

- Slik det er nå, der både nasjonale og ikke minst lokale reguleringer endres fra time til time, er det utfordrende å holde trafikken i gang slik vi har gjort siden 1893. Hurtigrutens viktigste jobb har vært å få alle gjestene våre trygt og effektivt hjem dit de skal. Der har våre ansatte, lokalsamfunn, havner og myndigheter gjort en kjempejobb, sier Skjeldam.

Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

Selskapet driver også den legendariske ruten mellom Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

I 2019 lanserte Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen i 2020.