Gå videre til innhold
Det tradisjonsrike navnet MS Midnatsol blir igjen å se langs kysten fra november i år. Foto: Maximilian Schwarz / Hurtigruten
Det tradisjonsrike navnet MS Midnatsol blir igjen å se langs kysten fra november i år. Foto: Maximilian Schwarz / Hurtigruten

Pressemelding -

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

Skipet settes midlertidig inn i ruta mellom Bergen og Kirkenes fra november i år og i 2025. Det skifter samtidig navn tilbake til tradisjonsrike Midnatsol fra Maud. Dermed unngås hull i seilingsplanen mens Hurtigruten fortsettes sitt miljøoppgraderingsprogram.

MS Midnatsol er spesialbygget for Hurtigrutens originale rute, og kan ta med gods, lokale passasjerer, biler og turister mellom alle de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes.

Skipet, som siden 2021 har seilt for hurtigrutens søsterselskap HX som MS Maud, flagges i høst om fra Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) til Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og bytter samtidig navn tilbake til MS Midnatsol.

Skipet skal seile i fast rute mellom Bergen og Kirkenes fra 26. november 2024 til 5. desember 2025.

Lange tradisjoner

Dagens MS Midnatsol er det fjerde hurtigruteskipet som bærer det tradisjonsrike navnet. Det er dermed det mest brukte skipsnavnet i Hurtigrutens 130 år lange historie.

- Det er naturlig at vi nå henter tilbake det flotte Midnatsol-navnet når skipet nå midlertidig settes inn i ruta langs kysten, sier Felin.

MS Maud skifter i høst navn til MS Midnatsol. Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten

Skip som bærer det navnet, har vært å se i Hurtigruten siden DS Midnatsol ble satt inn i 1910 og så godt som sammenhengende helt fram til dagens skip. De fire skipene ble bygget i henholdsvis 1910, 1949, 1982 og 2003.

Skipet har både stor godskapasitet, god passasjerkapasitet og har mange bilplasser så passasjerene kan ta med bilen til og fra alle de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes.

Erstatningsskip under verftopphold

MS Midnatsol vil gå inn i MS Vesterålens plass i kystruten. MS Vesterålen vil så gå inn på dagene der MS Nordlys opprinnelig var satt opp.

MS Nordlys skal på verft i flere måneder for å bli et fullverdig hybridskip med splitter nye motorer fra Bergen Engines, store batteripakker, skrogoptimaliseringer og en rekke andre oppgraderinger.

- Det er viktig at Kystruten har avganger hver dag, slik at det er et reelt alternativ for både lokale passasjerer og gods. Derfor tilstreber vi så godt vi kan å erstatte skip som skal på verft, og det det er veldig gledelig at vi nå har fått tilført Midnatsol midlertidig i flåten for å sikre daglige avganger i Kystruten, sier Felin.

Skipet ble døpt om til MS Maud i 2021 for å være i tråd med navnetradisjonen for HX, tidligere Hurtigruten Expedition. HX kaller opp sine skip etter kjente oppdagere eller skipene deres. MS Maud var oppkalt etter polarskuta «Maud», som igjen var oppkalt etter dronning Maud (1869-1938).

Fakta om MS Midnatsol

  • Byggeår: 2003
  • Skipsverft: Fosen Mek. Verk. (N)
  • Senger: 500
  • Lengde: 135,75 m
  • Fart: 15 knop
  • Kapasitet: 800
  • Bruttotonnasje: 16 151 T
  • Skipsbredde: 21,5 m


.

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontakt for kundehenvendelser

Relatert innhold

Foto: Knut Jenssen

Tradisjonsrike MS Midnatsol er nå tilbake i kystruten

Når er MS Midnatsol er tilbake i kystruten mellom Bergen og Kirkenes med sitt opprinnelige navn, og gjenopptar sine tradisjonsrike seilinger langs norskekysten.
– MS Midnatsol representerer vår historie og tradisjon langs kysten. Siden 1910 har det nesten kontinuerlig vært en Midnatsol langs leia, og vi er utrolig glade for å nå ha henne tilbake i sin opprinnelige rolle som kystruteskip. Det er

Hurtigruten