Gå videre til innhold
Foto: Knut Jenssen
Foto: Knut Jenssen

Pressemelding -

Tradisjonsrike MS Midnatsol er nå tilbake i kystruten

Når er MS Midnatsol er tilbake i kystruten mellom Bergen og Kirkenes med sitt opprinnelige navn, og gjenopptar sine tradisjonsrike seilinger langs norskekysten.

– MS Midnatsol representerer vår historie og tradisjon langs kysten. Siden 1910 har det nesten kontinuerlig vært en Midnatsol langs leia, og vi er utrolig glade for å nå ha henne tilbake i sin opprinnelige rolle som kystruteskip. Det er mange som har sett frem til å få henne tilbake der hun hører hjemme, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.

Dagens skip er det fjerde skipet i Hurtigruten som bærer navnet Midnatsol. Skipet ble bygget i 2003 og er spesialbygget for kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Det kan håndtere både gods, passasjerer og ta med kjøretøy, noe som styrker forbindelsen mellom de 34 havnene langs ruten.

Skipets tilbakekomst
MS Midnatsol vil fylle ruten til MS Vesterålen, som igjen går inn som erstatningsskip for MS Nordlys mens skipet er på verft for å bli et fullverdig hybridskip.

Dermed opprettholder Hurtigruten sin forpliktelse overfor kystsamfunnene og kystrutekontrakten.

– Det er viktig at kystruten har avganger hver dag, slik at det er et reelt alternativ for både lokale passasjerer og frakt av gods. Derfor tilstreber vi så godt vi kan å erstatte skip som skal på verft, og det er veldig gledelig at vi nå får MS Midnatsol tilbake i flåten vår, sier Felin.

Fakta om MS Midnatsol

  • Byggeår: 2003
  • Skipsverft: Fosen Mek. Verk. (N)
  • Fart: 15 knop
  • Senger: 570
  • Lengde: 135,75 m
  • Skipsbredde: 21,5 m
  • Bruttotonnasje: 16 151 T

.

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontakt for kundehenvendelser
Caroline M. Nilsen

Caroline M. Nilsen

Pressekontakt PR- og kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten +47 926 71 111
Media Content Panel
MS_Midnatsol_Norway_HGR_167960_Photo_Knut_Jenssen.jpg
MS_Midnatsol_Norway_HGR_167960_Photo_Knut_Jenssen.jpg
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
4605 x 1870, 2.12 MB
Last ned
Media Content Panel
MS Midnatsol Foto Maximilian Schwarz Hurtigruten
MS Midnatsol Foto Maximilian Schwarz Hurtigruten
Lisens:
© All rights reserved (allow download)
Filformat:
.jpg
Størrelse:
6281 x 3348, 8.82 MB
Last ned
Media Content Panel
Senja_Norway_HGR_163683_Photo_Tommy_Simonsen
Senja_Norway_HGR_163683_Photo_Tommy_Simonsen
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
4032 x 3024, 4.05 MB
Last ned

Relatert innhold

Det tradisjonsrike navnet MS Midnatsol blir igjen å se langs kysten fra november i år. Foto: Maximilian Schwarz / Hurtigruten

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

Skipet settes midlertidig inn i ruta mellom Bergen og Kirkenes fra november i år og i 2025. Det skifter samtidig navn tilbake til tradisjonsrike Midnatsol fra Maud. Dermed unngås hull i seilingsplanen mens Hurtigruten fortsettes sitt miljøoppgraderingsprogram.
MS Midnatsol er spesialbygget for Hurtigrutens originale rute, og kan ta med gods, lokale passasjerer, biler og turister mellom alle de

Åpent skip på MS Midnatsol

Åpent skip på MS Midnatsol

Den tradisjonsrike MS Midnatsol er tilbake i kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Hurtigruten inviterer derfor alle som ønsker et gjensyn med skipet til å oppleve det på nært hold.
MS Midnatsol startet å seile i kystruten 14. november, for første gang på over fire år. På skipets første seiling er det åpent skip i flere havner langs norskekysten, slik det alltid er når hurtigruteskipene ligger t

Velkommen til Hurtigruten!

Hurtigruten er et norsk rederi og reiselivsselskap som seiler den legendariske kystruten til 34 havner mellom Kirkenes og Bergen, ofte omtalt som «verdens vakreste sjøreise».

I tillegg til den tradisjonelle ruten tilbyr Hurtigruten også signaturrutene Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Flåten består totalt av ti skip.

Hurtigrutens historie strekker seg tilbake til grunnlegger Richard With og den første avgangen i 1893. I dag bygger vi på over 130 års erfaring når vi frakter lokale passasjerer, viktig gods, kjøretøy og turister trygt langs norskekysten.

Hurtigruten har over 2100 ansatte og er en av Norges største maritime arbeidsgivere og lærebedrifter. Vi samarbeider med lokale leverandører, serverer mat i verdensklasse og tilbyr en rekke utvalgte utflukter i samarbeid med lokale aktører.

Miljø og bærekraft står sentralt hos Hurtigruten. I 2009 kuttet Hurtigruten ut tungolje, og flåten består av fire hybridskip. Målet er et skip som kan seile uten utslipp i normal drift innen 2030 gjennom det ambisiøse Sea Zero-programmet

Hurtigruten