Gå videre til innhold
Det nye designet består av flere nyskapende løsninger. Foto: Vard Design
Det nye designet består av flere nyskapende løsninger. Foto: Vard Design

Pressemelding -

Slik planlegges neste generasjon hurtigruteskip

Andre versjon av designet for fremtidens skip er nå klart. Ved hjelp av store batterier, seil og andre innovative løsninger skal skipet kunne seile helt uten utslipp i normal drift. Energibruken kan reduseres med 40-50 prosent, sammenlignet med dagens skip.

Designet er nå kommet et viktig steg videre, og den andre versjonen er et mer modent design. Det er selskapet Vard fra Ålesund som står bak designet, som består av flere nyskapende løsninger utviklet i samarbeid med partnere fra den norske maritime næringen.

– Hurtigruten har vært en del av en næring med betydelig forurensning, og det er avgjørende at vi nå tar store grep for å redusere utslippene. Vårt mål er å ha et utslippsfritt skip i drift rundt 2030, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.

Beregningene viser at skipet vil bruke rundt 40-50 prosent mindre energi enn dagens skip, noe som gjør det mulig å operere med batterier som hovedkilde til energien.

– Vi er fortsatt i forsknings- og utviklingsfasen, men vi har gjort betydelige framskritt, sier Felin.

Seil som kan heves og senkes

Et av de mest spennende elementene er de planlagte seilene, som kan heves og senkes etter behov. Foreløpige estimater indikerer at seilene kan redusere energiforbruket med rundt 10 prosent over tid. I tillegg vil solcellepaneler bidra med ytterligere 2–3 prosent energibesparelse.

– Vi ser fortsatt at vi kan spare mye energi på å ha nedfellbare seil med solceller, men dette krever grundige utredninger, blant annet med modelltester som skal gjennomføres de neste månedene. Vi har også endret type seil til en mer moden type som allerede er i bruk på lasteskip, sier driftsdirektør Gerry Larsson-Fedde i Hurtigruten.

Seiltypen som vurderes kalles OceanWings. De franskutviklede seilene er allerede i bruk på lasteskipet Canopée.

– Som i alle utviklingsprosjekter vil det bli justeringer i både design og spesifikasjoner underveis, legger Larsson-Fedde til.



Teknisk avansert

Skipet planlegges med kontraroterende propeller som hovedfremdrift, og batteriene vil ha en kapasitet på rundt 60 megawatt timer. To nedsenkbare thrustere akter sørger for optimal manøvrering ved havneanløp og gir økt sikkerhet gjennom redundans.

– Den mest sentrale delen av prosjektet er å redusere energiforbruket. Målet er å bruke vesentlig mindre energi enn dagens skip, noe som krever nyskapende løsninger, sier Larsson-Fedde.

Et annet tiltak er luftsmøring av skroget, der luftbobler pumpes under skroget for å redusere motstanden. Dette kan gi energibesparelser på 5–10 prosent. Kombinert med moderne skrogdesign, avansert bunnstoff og regelmessig vask av skroget, kan vannmotstanden reduseres betraktelig.

Foreløpige resultater viser også at bedre ventilasjons- og isolasjonssystemer, samt avansert energistyring, kan gi betydelige energibesparelser.

Såkalte «smarte lugarer» vil gjøre det mulig for gjestene å styre sitt eget energiforbruk. Gjennom en app og en skjerm på lugaren kan man styre varme og ventilasjon, samtidig som man får vite hvor mye energi som brukes. Det vil kunne øke gjestenes bevissthet rundt bærekraft.

– Vi tester allerede avanserte sensorer i slike lugarer, og i nær fremtid skal vi gjennomføre fullskalatester med gjester om bord, avslutter Larsson-Fedde.


.

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontakt for kundehenvendelser
Caroline M. Nilsen

Caroline M. Nilsen

Pressekontakt PR- og kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten +47 926 71 111
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
6302 x 4201, 16.3 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero Hjørundfjorden_Credit: Vard Design
Sea Zero Hjørundfjorden_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
3588 x 2634, 3.99 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation fore_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation fore_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
2500 x 1406, 2.8 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation sails_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation sails_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
2500 x 1406, 5.39 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation starboard_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation starboard_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
2500 x 1406, 3.62 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation aft_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation aft_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
2500 x 1406, 3.51 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation batteries_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation batteries_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
2500 x 1406, 1.63 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation sails down_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation sails down_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
3072 x 807, 2.23 MB
Last ned
Media Content Panel
Sea Zero concept visualisation sails down_Credit: Vard Design
Sea Zero concept visualisation sails down_Credit: Vard Design
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Vard Design
Størrelse:
3083 x 1328, 5.44 MB
Last ned

Relatert innhold

Slik ser den første konsepttegningen av Hurtigrutens SeaZero-prosjekt ut. Illustrasjon: Vard / Hurtigruten

Hurtigrutens SeaZero-konsept vant prestigetung pris i Amsterdam

Hurtigrutens prosjekt SeaZero har vunnet prisen for beste konseptskip-design under prestigefylte Electric & Hybrid Marine Awards tirsdag.

Hurtigruten har planlagt å ha klart skipet til 2030, og målsetningen for SeaZero-prosjektet er å lage verdens mest energieffektive skip. For tiden pågår et forskningsprogram i samarbeid med aktører som Sintef, Vard, Brunvoll og en rekke andre samarbei

Hurtigruten har de siste årene utført store oppgraderinger av flåten. Nå blir MS Nordlys gjort om til hybridskip, som det fjerde skipet i selskapet. Foto: Ole C. Salomonsen

Nordmenn mener Hurtigruten er Norges mest bærekraftige reiselivsselskap

For andre år på rad sier norske forbrukere at de ser på Hurtigruten som den mest bærekraftige merkevaren innen reiseliv i Norge.
I Sustainable Brand Index 2025, der 10 000 norske forbrukere har blitt spurt om hvor bærekraftig de oppfatter ulike merkevarer, kommer Hurtigruten best ut i kategorien reiseliv.
– At nordmenn oppfatter Hurtigruten som best blant selskapene i reiselivet, ser vi

Velkommen til Hurtigruten!

Hurtigruten er et norsk rederi og reiselivsselskap som seiler den legendariske kystruten til 34 havner mellom Kirkenes og Bergen, ofte omtalt som «verdens vakreste sjøreise».

I tillegg til den tradisjonelle ruten tilbyr Hurtigruten også signaturrutene Nordkapplinjen og Svalbardlinjen. Flåten består totalt av ti skip.

Hurtigrutens historie strekker seg tilbake til grunnlegger Richard With og den første avgangen i 1893. I dag bygger vi på over 130 års erfaring når vi frakter lokale passasjerer, viktig gods, kjøretøy og turister trygt langs norskekysten.

Hurtigruten har over 2100 ansatte og er en av Norges største maritime arbeidsgivere og lærebedrifter. Vi samarbeider med lokale leverandører, serverer mat i verdensklasse og tilbyr en rekke utvalgte utflukter i samarbeid med lokale aktører.

Miljø og bærekraft står sentralt hos Hurtigruten. I 2009 kuttet Hurtigruten ut tungolje, og flåten består av fire hybridskip. Målet er et skip som kan seile uten utslipp i normal drift innen 2030 gjennom det ambisiøse Sea Zero-programmet

Hurtigruten