Gå videre til innhold
MS Otto Sverdrup overføres til Hurtigruten Norge. Foto: Marko Stampehl / Hurtigruten Expeditions
MS Otto Sverdrup overføres til Hurtigruten Norge. Foto: Marko Stampehl / Hurtigruten Expeditions

Pressemelding -

Ny flåtestruktur i Hurtigruten Group styrker Hurtigruten Norges kommersielle seilinger og utvider ekspedisjonstilbudet til Hurtigruten Expeditions

MS Otto Sverdrup blir overført til Hurtigruten Norge for å tilby kommersielle seilinger på norskekysten. MS Maud forlater norskekysten for å tilby ekspedisjonscruise til Arktis, Alaska og Antarktis.

MS Otto Sverdrup tilbyr i dag ekspedisjonscruise fra Tyskland til Norge og til andre reisemål. MS Maud tilbyr ekspedisjonscruise fra England til Norge og andre destinasjoner. Endringene følger av Hurtigruten Groups vekststrategi, oppdeling av selskapet i 2021 og den nylige omstruktureringen hvor støttefunksjoner ble overført fra Hurtigruten Group til Hurtigruten Norge og Hurtigruten Expeditions.

- Endringene i bruken av MS Otto Sverdrup og MS Maud markerer en viktig milepæl for Hurtigruten Group. Samtidig som vi styrker Hurtigruten Norges ikoniske posisjon langs norskekysten, gir vi Hurtigruten Expeditions økt fleksibilitet til å utvikle nye ekspedisjonsseilinger til noen av verdens mest spennende og avsidesliggende reisemål, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Skal seile fra Tyskland

Norge er et svært populært reisemål for tyske gjester, som har fulgt Hurtigrutens seilinger i 130 år. MS Otto Sverdrup vil fortsette å seile fra Hamburg, med hovedsakelig tyske gjester. Hurtigruten Norge vil gradvis tilpasse seilingene for å supplere de øvrige kommersielle seilingene langs norskekysten, Svalbardekspressen og Nordkappekspressen.

Med tilføringen av MS Otto Sverdrup fra januar 2024 vil Hurtigruten Norge ha tre hybridskip og til sammen ni skip i flåten. Skipet vil bli registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR).

Hurtigruten Expeditions vil med endringene disponere seks skip som er spesialbygde for ekspedisjonscruise, inkludert verdens første hybridskip med batterier, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Flåteendringene gir fleksibilitet til å utvide reisetilbudet videre ut over dagens mer enn 250 reisemål i mer enn 30 land over hele verden.

MS Maud vil operere som et rendyrket ekspedisjonsskip og skal blant annet gjøre seilinger i Antarktis fra 2024. De nye seilingene kombinerer Antarktis, Falklandsøyene og Sør-Georgia med fjordene i Patagonia.


.

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontakt for kundehenvendelser
Hurtigruten