Gå videre til innhold
Hurtigruten Group lanserer ESG-rapport for 2022

Pressemelding -

Hurtigruten Group lanserer ESG-rapport for 2022

Hurtigruten Group prioriterer kutt av utslipp fremfor klimakompensasjon, understreker forpliktelsen til vitenskapsbaserte klimamål og trekker frem miljøoppgraderinger av flåten til over 750 millioner kroner i selskapets ESG-rapport for 2022.

Viktige milepæler er Hurtigruten Norges lansering av sitt andre hybridskip, MS Kong Harald, som blir det femte hybridskipet i gruppens flåte, og Hurtigruten Expeditions første elektriske tenderbåt som er utviklet i samarbeid med det Florø-baserte selskapet EVOY.

27. april 2023: I dag publiserte Hurtigruten Group selskapets ESG-rapport for 2022. Rapporten tar for seg arbeidet med ESG på tvers av selskapene i gruppen, og gir status for arbeidet med å nå ambisjonen om å være verdens ledende bærekraftige opplevelsesreiseselskap.

Som del av gruppens linje om å være åpen og transparent bruker Hurtigruten Group årets rapport til å offentliggjøre at de har besluttet å ikke benytte seg av klimakompensasjon (Offsetting) eller tilby klimakompensasjon til kunder som en del av målet med å nå netto nullutslipp innen 2050. I stedet vil gruppens tre forretningsområder, Hurtigruten Norge, Hurtigruten Expeditions og Hurtigruten Svalbard, fokusere på investeringer som driver utslippsreduksjoner i eget selskap og sektoren.

- Når vi tar med gjestene våre på unike opplevelser skaper det ambassadører for naturen, lokalsamfunnene og folkene som blir påvirket av klimaendringer, og det er vårt ansvar å sikre at de opplevelsen blir så bærekraftig som mulig, sier Daniel Skjeldam, CEO i Hurtigruten Group.

- Vi vet at vi opererer i en utslippsintensiv industri. Det forplikter oss til å jobbe for løsninger som sikrer at utslipp ikke produseres i utgangspunktet. Vår prioritet er derfor å investere i teknologi som gjør oss i stand til å bli netto nullutslipp innen 2050. Det at vi nå lanseringen gruppens femte hybriddrevne skip, samt tar i bruk elektriske tendere forsterker denne forpliktelsen, sier Skjeldam.

Høydepunkter i ESG-rapporten 2022

ESG-rapporten for 2022 skisserer konkrete og vitenskapelig støttede løsninger som har en konkret effekt på områder der gruppen bidra sterkest på gruppens fire nøkkelområder: utslipp, natur, mennesker og samfunn. ESG-målene godkjennes av styret, og konsernledelsen er ansvarlig for å gjennomføre strategien. Fra og med 2022 vil kompensasjonen til konsernledelsen være knyttet til ESG-målene.

Høydepunkter i rapporten inkluderer:

  • Over 750 millioner kroner ble i 2022 investert i direkte og indirekte utslippsreduksjon, i tråd med selskapets reduksjonsstrategi som fokuserer på hybridisering, drivstoffoptimalisering, landstrømtilkobling samt forskning og utvikling som har bidratt til reduksjon på 2 % absolutte utslipp siden 2018 over hele flåten.
  • 60 % av gjestene deltok i Citizen Science-programmer
  • 2350 kg søppel ble samlet inn av skipenes gjester på tvers av flåten

Selskapet forpliktet seg i 2022 til Science Based Target-initiativet (SBTi), og, som det første store reiselivsaktøren, jobber selskapet
med en utslippsreduksjonsplan som skal til validering av SBTi. Når den er godkjent vil den bli delt slik at andre kan ta læring og ta i bruk den samme tilnærmingen.

MS Kong Harald oppgradert til batterihybrid skip

Etter å ha introdusert sitt første miljøoppgraderte batterihybriddrevne skip, MS Richard With, lanserer Hurtigruten Norge nå sitt andre i rekken, MS Kong Harald. I løpet av 2024 vil et tredje skip bli ombygd til hybridskip. Dette er en del av en oppgradering av Hurtigruten Norges kystruteflåte på over 1 milliard kroner. Dette er en av de største miljøoppgraderingene i sitt slag i Europa, og den største i Hurtigruten Groups historie.

MS Kong Harald til kai.

Samlet vil oppgraderingen sikre de syv skipene toppmoderne teknologi som reduserer utslippene av både CO2 og nitrogenoksider (NOx). CO2-utslippene vil reduseres med 25 % og NOx-utslippene med 80 %. Selv om dette er betydelig fremgang, fortsetter selskapet satsingen på innovasjon, og i samarbeid med forskning- og maritime partnere gjennom Sea Zero-prosjekt for å utvikle nullutslippsskip tilpasset norskekysten, med det første klart til å seile innen 2030.

- Med to hybridskip i flåten kan enda flere gjester nyte den unike norskekysten om bord i stillegående, topp moderne og mer miljøvennlige skip. I løpet av den kommende tiden vil alle de syv kystruteskipene bli oppgradert til å bli mer bærekraftige, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.

Den første elektriske tenderbåten

Å utvikle nye måter å redusere utslipp på står sentralt i selskapets mål om å netto nullutslipp innen 2050. Hurtigruten Expeditions har i samarbeid med EVOY utviklet selskapets første elektriske tenderbåt som er spesialbygd for ekspedisjonscruise.

Elektrisk tenderbåt utviklet i samarbeid med EVOY Electric Engines.

De nyutviklede båtene er konstruert for å tåle ulike farvann som ekspedisjonscruiseskipene seiler i, fra Antarktis til Arktis. De er designet for å frakte opptil 20 passasjerer i tillegg til sikkerhetsutstyr og vitenskapelig utstyr som brukes på de ulike utfluktene.

- Vi er veldig stolte over å være den første kommersielle ekspedisjonscruiseflåten som tilbyr denne banebrytende teknologien, som muliggjør stille og utslippsfrie utflukter med minimal forstyrrelse av det lokale dyrelivet. Det er et perfekt partnerskap basert på vår forpliktelse til sikkerhet og bærekraft, sier Iain McNeill, SVP Operations, Hurtigruten Expeditions.

Hurtigruten Expeditions introduserer de første elektriske tenderbåtene på ekspedisjonscruise med MS Otto Sverdrup langs norskekysten denne sesongen.

Les hele rapporten her.

Emner


.

Kontakter

Anne Solsvik

Anne Solsvik

Pressekontakt VP kommunikasjon Hurtigruten +47 995 98 796

Hurtigruten Group