Pressemelding -
Hurtigruten feirer 125 år: Samler kommuner i kampen mot plast
Hurtigruten markerer 125-årsjubileet med å fjerne all unødvendig plast. Det betyr kutt på 27 tonn engangsplast i året. Nå vil selskapet mangedoble tallet med å samle kommuner langs hele kysten i en koordinert og storstilt kamp mot plast.
- Vi har seilt i noen av verdens mest sårbare farvann i 125 år, og ser fra dag til dag hvor stort plastproblemet er. Skal vi få ned plastbruken, må det tas ordentlige grep, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Som det første store norske selskapet og verdens første cruiserederi, kutter Hurtigruten all unødvendig engangsplast på alle sine skip og hoteller.
Kutter 27 tonn
Fra 2. juli er 57 ulike produkter av engangsplast - som plastbestikk og engangstallerkener (erstattes av bambus og tre), plastglass pakket i plast (erstattes av vanlige glass), plastsugerør (erstattes av papir), plastposer (erstattes av papir) og en rekke andre artikler - borte fra Hurtigrutens skip.
Til sammen gjør dette at Hurtigruten kutter 27 tonn engangsplast årlig.
- Dette er bare begynnelsen. Nå starter jobben med å få med oss leverandører og andre samarbeidspartnere for å få ned plastbruken enda mer, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
Vil ha med kommunene
For nå tar Hurtigruten kampen mot plast ett skritt lenger:
I et brev til alle kommunene langs Kystruten, fra Bergen i sør til Kirkenes i nord i tillegg til Svalbard, inviterer Hurtigruten til en storstilt dugnad mot plast. Planen er å samle alle kommunene i en felles front mot engangsplast, og minimere bruken av plast langs hele kysten. Oppstartsmøtet skjer i Tromsø i høst. Tromsø er den første norske kommunen som har satt det ambisiøse målet om å bli plastfri.
- Årlig plukker våre gjester og ansatte flere tonn plast og søppel fra strender langs norskekysten og i sårbare områder. Vi ser med egne øyne hvor stort dette problemet er. Derfor kan vi ikke sitte stille og se på det som skjer.
- Vi ønsker å samle erfaringer, løsninger og krefter på tvers av kommunegrenser, og få ned plastbruken langs hele kysten. Ingen kan gjøre alt. Men alle kan gjøre litt. Og sammen kan vi gjøre veldig mye, sier Skjeldam.
Feirer plastfri gigant-bursdag
2. juli er det nøyaktig 125 år siden kaptein Richard With ut fra Trondheim havn og satte kursen nordover mot Hammerfest. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten.
Det var også starten på Hurtigruten – som i dag er verdens største ekspedisjonscruise-rederi med 2500 ansatte og en flåte av spesialbygde skip som opererer fra pol til pol.
Hurtigruten feirer dagen med å arrangere verdens lengste plastfrie bursdagsfest, som strekker seg fra Seattle i vest, via Grønland, Svalbard og norskekysten til Hong Kong i øst.
ERSTATTER ENGANGSPLAST: Produkter av engangsplast er erstattet med materialer av bambus, tre og metall. En million sugerør årlig er blant de enorme plastmengdene som forsvinner når Hurtigruten kutter engangsplast.
I Norge er det små og store arrangementer langs hele kysten.
- Siden 1893 har Hurtigruten vært en livsnerve langs norskekysten, og foregangsbedrift innen internasjonalt reiseliv. Vi skaper tusenvis av arbeidsplasser hele året – og minner for tusenvis av gjester over hele verden hver eneste dag. Det har vi gjort i 125 år, og det gleder vi oss til å feire, sier Skjeldam.
I Norge er Hurtigruten best kjent for trafikken i den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes.
Selskapet er også verdens største ekspedisjonscruise-rederi, og tilbyr i jubileumsåret 2018 reiser til 200 destinasjoner i rundt 30 land – fra Antarktis i sør, via Sør-Amerika og Karibien til Nordvestpassasjen, Grønland, Island, Svalbard, Russland og Norskekysten.
Hurtigruten har de siste årene markert seg som et av verdens mest miljøbevisste rederier. I tillegg til kampen mot engangsplast, jobber Hurtigruten blant annet for et internasjonalt forbud mot tungolje og strengere regulering av masseturisme.
For mer info, kontakt:
Hurtigruten
Pressevakt
48 02 77 00
Tromsø kommune
Politisk rådgiver Robert Greiner
911 39 673
Fakta – Hurtigrutens historie
2. juli 1893 la kaptein Richard With og DS Vesteraalen ut fra Trondheim havn og satte kursen nordover mot Hammerfest – en strekning som frem til da var preget av små skip i upålitelige og uregelmessige ruter. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten.
Det var også starten på Hurtigruten, som i dag er verdens største ekspedisjonscruise-rederi med 2500 ansatte og en flåte av spesialbygde skip som opererer fra pol til pol.
Fra starten var det ukentlige avganger mellom Trondheim og Hammerfest. Senere ble dette utvidet til strekningen vi kjenner i dag – fra Bergen til Kirkenes.
Om lag 400.000 gjester reiser årlig i Kystruten. I tillegg til å være en viktig livsnerve, skaper Hurtigrutens virksomhet verdier for milliarder og flere tusen helårsarbeidsplasser i små og store samfunn langs hele kysten – slik Hurtigruten har gjort i 125 år.
Les mer: https://www.hurtigruten.no/om-oss/historie/
Fakta - plastproblemet
Hvert år dumpes 8 millioner tonn plast i havet. Det er 15 tonn i minuttet – døgnet rundt.
Om utviklingen fortsetter, vil tallet være doblet innen 2030. I 2050 vil det være mer plast enn fisk i verdenshavene.
Det tar 20 år før en plastpose blir brutt ned. 450 år for en plastflaske, 600 år for et fiskesnøre. Plasten blir slitt ned til mikroplast, som er et raskt økende problem, også langs norskekysten.
En undersøkelse utført av Norstat på vegne av Norad viser at 72 prosent mener plastsøppel i havet bør være Norges viktigste miljøsak i 2018. 82 prosent mener Norge har et spesielt ansvar for en sunn sjø og et rent hav.
Emner
Om Hurtigruten AS
Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.
Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.
Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.
Vinteren 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.