Gå videre til innhold
Busselskapet Tides nye el-turbuss skal nå ta med Hurtigruten Norges gjester på utslippsfrie utflukter fra Ålesund. Her fra den første utflukten med gjester fra MS Nordlys. Foto: Hurtigruten Norge
Busselskapet Tides nye el-turbuss skal nå ta med Hurtigruten Norges gjester på utslippsfrie utflukter fra Ålesund. Her fra den første utflukten med gjester fra MS Nordlys. Foto: Hurtigruten Norge

Pressemelding -

Tide og Hurtigruten Norge setter Norges første el-turbuss i sitt slag i trafikk

Dermed blir det for første gang mulig å reise på bussutflukter med Hurtigruten helt utslippsfritt. Samtidig lanserer Hurtigruten Norge en rekke nye utflukter som en del av storsatsingen på Ålesund som reisemål etter gjenåpningen av Norge.

Den nye el-turbussen, som Tide har spesialutviklet, vil bli brukt på ulike utflukter fra Ålesund, som er den havnen der Hurtigruten har lengst liggetid på ruten mellom Bergen og Kirkenes.

- Det er helt strålende at vi nå kan ta med gjester på utvalgte utflukter med buss helt utslippsfritt. Dette blir en stor satsing for oss nå som antallet gjester går opp i takt med at det blir færre restriksjoner knyttet til pandemien, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

- Vi er svært glade for at aktører som Hurtigruten Norge går foran og etterspør ny miljøteknologi og bidrar til å bane vei for en satsning som vil gi betydelig reduksjon i utslipp, sier kommersiell direktør Mathias Højsgaard i Tide Buss.

Foto: Hurtigruten Norge

Omfattende satsing på el-busser

Den nye bussen har en rekkevidde på 300-400 km, og den er den første av flere slike busser som Tide og Hurtigruten setter i trafikk. Neste år er planen at det vil komme elbusser ved flere av Hurtigrutens havneanløp.

Norge ble nylig kåret til verdens nest mest attraktive reisemål av Lonely Planet. Der ble spesielt bærekraft fremhevet blant Norges fortrinn som ferieland.

- På sikt vil vi ha mange utflukter som kan gjennomføres utslippsfritt flere steder i landet, både med el-busser og elektriske båter. Det gjør at gjestene våre kan oppleve mer på de stedene vi anløper, og det skaper økonomiske ringvirkninger i lokalmiljøet, sier Felin.

Dette er den første elektriske turbussen i sin klasse som settes i regelmessig trafikk. Bussen skal blant annet brukes for å ta med turister på nye utflukter til Alnes fyr, på langtur til Romsdalsgondolen i Åndalsnes og på fjellturer i området rundt Ålesund, i samarbeid med lokale leverandører.

Komfort helt uten utslipp

Ved årsskiftet innførte Hurtigruten nye rutetider der skipene ligger til kai i Ålesund i 10 timer på nordgående rute store deler av året. Derfor innføres det nå, i samarbeid med den lokale turoperatøren Noreon, en rekke nye utflukter i Ålesund og i regionen rundt.

– Disse utfluktene gjør at gjestene våre kan få med seg noe av det beste Møre og Romsdal har å by på, sier Felin.

Fakta om bussen:

  • Produsent: Golden Dragon
  • Modell: Triumph
  • Bussklasse 3
  • Lengde: 12,3 m
  • Seter: 49+1+1
  • Batterikapasitet: 422 KWH
  • 12 batteripakker (fire foran og åtte bak)
  • Fullading depot: ca. 3 timer (150 kw)
  • Dobbelt ladeuttak kan halvere ladetid (300 kw, 1,5 timer)
  • Rekkevidde: 300-400 km
  • Reduserer utslippene med 1,05 kg per kjørte kilometer sammenlignet med tradisjonelle busser.

Emner


.

Pressekontakt

Pressevakt Hurtigruten Norge

Pressevakt Hurtigruten Norge

Pressekontakt Alle henvendelser om Hurtigruten Norge og rutetrafikken Bergen-Kirkenes (+47) 48 02 77 00 (ikke SMS)
Tarjei Kramviken

Tarjei Kramviken

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten Norge +47 97600637

Relatert materiale

Relaterte nyheter

Hurtigruten Group