Gå videre til innhold

Pressemelding -

​Hurtigruten topper laget for internasjonal vekst: Henter to nye konserndirektører

Hurtigruten har tatt posisjonen som verdensledende innen ekspedisjonscruise og er verdens mest bærekraftige cruiseselskap. Nå spisser en av Norges internasjonalt sterkeste merkevarer organisasjonen og henter to nye sentrale konserndirektører for å rykke ytterligere fra konkurrentene i en stadig hardere global konkurranse.

- Hurtigruten er i dag mye mer enn bare norskekysten. Vi er markedsledende i Antarktis, i Arktis, på Svalbard og på norskekysten – og vi seiler i Karibien, i Alaska og i Nordvestpassasjen. I 2021 vil 95 prosent av inntektene våre være fra utlandet. Vi spiller flest bortekamper, og nå setter vi sammen et lag som skal vinne de tøffe kampene på internasjonale arenaer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

.

Internasjonal historieforteller

Stine Steffensen Børke tiltrer som ny konserndirektør for merkevarebygging og markedsføring, Chief Marketing Officer (CMO) fra 1. mars. 

Steffensen Børke har omfattende internasjonal erfaring fra tilsvarende roller i Telenor, Helly Hansen og Norwegian.

- Stine er den råeste internasjonale strategiske merkevarebyggeren og markedsføreren i Norden. Når hun nå var ledig på markedet passet det ekstremt bra med våre internasjonale ambisjoner. Vi ser fram til at hun skal lede arbeidet med å fortelle historien om Hurtigruten-produktet over hele verden, sier Skjeldam.

Steffensen Børke vil lede en nyetablert funksjon som samler all kommersiell markedsføring.

- Det som skiller den globale merkevaren Hurtigruten fra de fleste andre reiselivsprodukter, er at opplevelsen er unik og en motpol til industrialisert masseturisme. Den kan ikke kopieres; den må oppleves – og forandrer livet til selskapets gjester. Jeg ser veldig fram til å formidle disse magiske øyeblikkene til et kravstort internasjonalt publikum som setter ekthet og læring foran samlebåndsturisme eller flat luksus, sier hun.

.

Internasjonal styrmann

Over de senere årene har Hurtigruten investert milliardbeløp i et opplevelsesprodukt i verdensklasse, og i banebrytende og bærekraftig teknologi. Ambisjonen er å seile fullstendig utslippsfritt. Om kort tid vil store deler av Hurtigrutens flåte bestå av nye, elektriske hybridskip eller skip som er bygget om til hybrid framdrift med batteripakker og natur- og biogass. Samtidig vil Hurtigruten seile i stadig flere områder av verden.

Fra 1. april tiltrer Bent Martini rollen som ny konserndirektør for maritime operasjoner, Chief Operating Officer (COO). Han er i dag COO i Torvald Klaveness.

- Bent har bred erfaring og dyptgående kunnskap om sjøfart og shipping, og om maritime operasjoner i et internasjonalt marked, noe som er svært verdifullt for Hurtigruten med verdens største og raskest voksende flåte av ekspedisjonsskip, sier Daniel Skjeldam.

- Jeg ser veldig fram til å utforske nye farvann med Hurtigruten og til å sette nye internasjonale standarder for hva et ekspedisjonsskip og et opplevelsesprodukt kan være, sier Martini

Emner


Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger. 

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør. 

Vinteren 2018 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter. 

Kontakter

Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontaktnummer for kundehenvendelser

Relatert innhold