Gå videre til innhold
Hurtigruten markerte 130 år langs hele kysten

Pressemelding -

Hurtigruten markerte 130 år langs hele kysten

Hurtigruten markerte sine første 130 år langs kysten under folkefesten i Stokmarknes søndag. Der ble det kjent at hurtigruteskipet MS Richard With omregistreres til Stokmarknes som en hyllest til rutas fødested.

Alle Hurtigrutens skip markerte søndag at det er 130 år siden den aller første avgangen i 1893. I Stokmarknes ble det holdt stor folkefest i samarbeid med Hurtigrutemuseet, Hadsel kommune, Stokmarknes vel og Stiftelsen norsk Hurtigrutemuseum.

- Hurtigruten ble startet i Stokmarknes her. Den dag i dag er Stokmarknes en viktig havn for oss, et sted vi i Hurtigruten er oppriktig glade i, sa administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge fra scenen.

Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge. Foto: Hurtigruten


Like etter overrakte kaptein Geir Arne Johannessen en redningsbøye med «Richard With - Stokmarknes» påskrevet til varaordfører Åge Rusten i Hadsel kommune som det synlige beviset på at skipet skal skifte hjemmehavn til Stokmarknes.

Selve omregistreringen vil skje senere i år siden det krever en del papirarbeid og hjemmehavnen må males på flere steder på skipet og forskjellig type utstyr, blant annet redningsbøyer.

130 år i rute

2. juli 1893 kastet kaptein Richard With og skipet DS Vesteraalen loss i Trondheim med kurs nordover mot Hammerfest. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten, og siden har Hurtigruten gått i rute mellom nord og sør i Norge, med både gods, passasjerer og internasjonale gjester om bord.

DS Vesteraalen. Foto: Hurtigruten


Også på Hurtigrutens skip andre steder langs kysten ble jubileet markert med kake og åpne skip. Klokken 9.30 på formiddagen fløtet samtlige skip i Kystruten mellom Bergen og Kirkenes for å markere tidspunktet for første avgang 130 år tidligere.

Tilbake til røttene

Dagens MS Richard With er det andre hurtigruteskipet som er oppkalt etter Hurtigrutens far. Det første skipet, DS Richard With fra 1909, seilte 32 år i Hurtigruten med hjemmehavn «Stokmarknes» i hekken. Den arven vil nå bli videreført med det moderne hurtigruteskipet MS Richard With.

Skipet ble bygget om til et moderne hybridskip i fjor, med helt nye motorer fra Bergen Engines og store batteripakker. Oppgraderingene kutter CO2-utslippene fra Hurtigruten Norges skip med 25 prosent og NOx med hele 80 prosent.

MS Richard With på vei inn Trollfjorden. Foto: Hurtigruten


Tidligere i år fikk MS Vesterålen tilbakeført skorsteinen til Vesteraalen Dampskibsselskabs kjente blå og hvite skorsteinmerke som en hyllest til pionerne i første hurtigruterederiet VDS.

De øvrige skipene i Hurtigrutens flåte beholder Tromsø som hjemmehavn.

Åpnet restaurert postkontor

Fra scenen åpnet også Stiftelsen norsk Hurtigrutemuseet det nyrestaurerte postkontoret om bord på MS Finnmarken (1956), skipet som er hovedattraksjonen i det nye museet på Stokmarknes. Å få posten frem var en av de viktigste formlene med opprettelsen av Hurtigruten for 130 år siden.

Emner


Viktige milepæler i Hurtigrutens historie

1893: Kaptein Richard With etablerer Hurtigruten - en dampskipstjeneste som knytter nordlige og sørlige Norge sammen. Vår aller første reise med dampskipet DS Vesteraalen forlater Trondheim den 2. juli og ankommer Hammerfest tre dager senere, 45 minutter før tiden.

1898: Ruten blir utvidet sør til Bergen. Det er nå tre avganger hver uke.

1908: Kirkenes blir nordlige snuhavn.

1922: Risøyrenna åpnes, noe som gjør det mulig å knytte havner i Vesterålen til ruten.

1936: Daglige avganger introduseres, og flåten består av 14 skip. Flere enn 230 000 passasjerer, både lokale og turister, reiser med Hurtigruten hvert år.

1940-1945: 14 skip og 700 liv går tapt i Hurtigruten under andre verdenskrig. Regjeringen gir gjenoppbyggingen av Hurtigruten-flåten høyeste prioritet etter krigen.

1949: MS Erling Jarl er det første i en serie skip som bygges mellom 1949 og 1964. Skipene blir ryggraden i Hurtigruten-flåten frem til 1980- og 90-tallet.

1952: Hurtigruten frakter nå over 500 000 passasjerer i året.

1982-83: Nye skip, blant dem MS Vesterålen, erstatter eldre skip. De tre nye skipene har en revolusjonerende sideport for enklere lasting og lossing.

1987: Vesteraalens Dampskibsselskab og Ofotens Dampskibsselskab fusjonerer til det sammenslåtte rederiet OVDS (Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab).

1993: 100-årsjubileumet og byggingen av MS Kong Harald markerer begynnelsen på den moderne æraen. Frem til 2003 blir det bygget en rekke nye og moderne skip.

2006: De to rederiene OVDS og TFDS (Troms Fylkes Dampskibsselskap) fusjonerer for å danne dagens Hurtigruten-selskap. Det nye selskapet har en ubrutt historie tilbake til grunnleggeren Richard With og det første rederiet Vesteraalens Dampskibsselskab.

2010: Hurtigruten kutter bruken av tungolje og arbeider for et globalt forbud mot denne høyt forurensende drivstofftypen.

2011: I fem og et halvt døgn sendes MS Nordnorges seiling fra Bergen til Kirkenes direkte på NRK. Den 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder lange direktesendingen blir verdens lengste og registreres i Guinness rekordbok.

2018: Unødvendig engangsplast fjernes på alle skip i flåten. Vi feirer vårt 125-årsjubileum med en stor, plastfri fest.

2020: MS Lofoten, det lengstseilende skipet i Hurtigrutens historie, «pensjoneres». Skipet har krysset Polarsirkelen flere enn 3 500 ganger og tilbakelagt en avstand tilsvarende over 200 ganger rundt ekvator. MS Lofoten skoleskip for å utdanne fremtidige generasjoner norske sjøfolk.

2022: Grønne oppgraderinger starter for å gjøre noen skip hybriddrevne. MS Richard With begynner å seile som et hybridskip etter å ha fått installert nye motorer og store batteripakker. Dette reduserer CO2-utslippene med 25 prosent. Sea Zero-prosjektet lanseres med mål om å bygge det første utslippsfrie skipet innen 2030.

Kontakter

Tarjei Kramviken

Tarjei Kramviken

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Hurtigruten +47 976 00 637
Anne Solsvik

Anne Solsvik

Pressekontakt SVP kommunikasjon Hurtigruten +47 995 98 796
Pressevakt Hurtigruten

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten (+47) 480 27 700 (kun for presse, ikke SMS) Kontaktnummer for kundehenvendelser

Relatert innhold