Følg Hurtigruten AS

Historien bak navnene: Dette er Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip

Pressemelding   •   aug 19, 2019 10:14 CEST

HISTORISK SUS: Hurtigruten oppgraderer tre skipene - og gir dem nye navn med lange og historiske tradisjoner. Nåværende MS Trollfjord blir oppkalt etter Roald Amundsens polarskute "Maud".

Hurtigruten introduserer tre nye ekspedisjonsskip som skal seile ekspedisjonscruise langs norskekysten året rundt. Her er historien bak de nye navnene til MS Finnmarken og MS Midnatsol - MS Maud og MS Otto Sverdrup.


MS Maud (nåværende MS Midnatsol) får et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS Dronning Maud fra 1925.

Polarskuta Maud var spesialbygget for et liv i isen og var et moderne, vitenskapelig forskningsfartøy. Da hun ble sjøsatt i 1917 var Roald Amundsens «Maud» det råeste skipet som kunne oppdrives, spesialbygget for Roald Amundsens ferd gjennom Nordøstpassasjen med mål om å drive over Polhavet og så nær Nordpolen som mulig. Hun tilbrakte flere år i isen, utstyrt med vitenskapelige apparater for å dokumentere en rekke forhold; meteorologiske, geofysiske og til å studere forhold i sjøvannet. 

DRONNING: Maud var Norges Dronning fra 1905.

Amundsens skip var oppkalt etter Norges første dronning i moderne tid, Dronning Maud, som også har gitt navn både til Dronning Mauds land i Antarktis og et tidligere Hurtigruten-skip. DS «Dronning Maud» fra 1925 var i en årrekke flaggskipet til Nordenfjeldske Dampskibsselskap (NFDS).

FLAGGSKIP: Hurtigruten's DS Maud var selskapets flaggskip da det ble sjøsatt i 1925.

.

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var han den første til å krysse Grønland på ski, var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta Fram. Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

POLARHELT: Otto Sverdrup er en av våre største polarhelter. Her fotografert av Fridtjof Nansen.

.

Otto Neumann Knoph Sverdrup som er hans fulle navn, beskrives som en mann med enorm tyngde; sterk, traust og til å stole på. Dette var egenskaper som gjorde ham til Fridtjof Nansens betrodde høyre hånd. Etter Nansen-ekspedisjonen som krysset Grønland på ski, var Sverdrup senere sentral flere av ekspedisjonene som definerte Norge som polarstormakt. 

Han var kaptein på Fram under driften over Polhavet i 1893-96, ledet selv den andre Fram-ekspedisjonen til den arktiske øygruppen vest for Grønland (- nå Nunavut-regionen i Canada - 1898-1902) før han flere ganger ledet redningsaksjoner i Arktis for å komme andre ekspedisjoner til unnsetning.

Allerede i 1896 startet Hurtigrutens grunnlegger Richard With ekspedisjonscruise mellom fastlands-Norge til Svalbard med dampskipet DS Lofoten. Kaptein på de nyskapende seilingene mellom Hammerfest og Longyearbyen var en ikke ukjent polarhelt: Otto Sverdrup.

Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger. 

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør. 

I sommer lanserte Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, etterfulgt av søsterskipet MS Fridtjof Nansen året etter.